کد مطلب:276519 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:107

اجابت دعوت خدا و رسول او
خداوند - عزّوجلّ - می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا للَّهِِ وَلِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما یُحْیِیكُمْ»؛ [1] ای كسانی



[ صفحه 562]



كه ایمان آورده اید! اجابت كنید خدا و رسول را، هرگاه شما را فراخوانند بدانچه شما را زنده می كند.

بدون شك منظور از زندگی در این آیه، زندگی ابدی و معیشت خوش و خرّم است كه با پیروی كردن از پیغمبرصلی الله علیه وآله حاصل می گردد، و قبلاً بیان كرده ایم كه تمام آنچه جانشینان معصوم پیغمبر امر نموده یا انجام داده اند، امر و فرمان خدا و رسول است. و از مباحث گذشته و آینده اهتمام امامان علیهم السلام در دعا برای مولایمان صاحب الزمان و تعجیل فرج و ظهور آن حضرت - صلوات اللَّه علیه - معلوم گشته و جایی برای تأمل و تردید نیست كه اهتمام بنده در این امر بزرگ اجابت دعوت خدا و رسول اوصلی الله علیه وآله می باشد.

این معنی تحت عناوین دیگری نیز در آیات مختلف قرآن آمده است، از جمله فرموده خدای تعالی: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الأَمْرِ مِنْكُمْ»؛ [2] ای كسانی كه ایمان آورده اید! اطاعت كنید خدا را و اطاعت كنید رسول و اولی الامر از خودتان را.

و نیز تمام آیاتی كه به انجام كارهای نیك امر می كند و تأسی جستن و پیروی و اظهار محبّت نسبت به پیغمبرصلی الله علیه وآله را دستور می دهد.


[1] سوره انفال، آيه 24.

[2] سوره نساء، آيه 59.